Onderzoeksprojecten
Het thema docentprofessionalisering als onderzoeksonderwerp is niet nieuw. Onderzoek, kennis en de dialoog over docentprofessionalisering binnen docententeams en organisaties in het mbo behoeft echter wel veel meer aandacht. Het Practoraat Docentprofessionalisering functioneert als een platform voor praktijkgericht onderzoek, expertise ontwikkeling en netwerk over docentprofessionalisering in het mbo.
Het practoraat werkt samen met anderen aan de kernopdrachten vanuit 4 praktijkvragen:
- Hoe ziet het docentschap eruit en wat betekent dit voor docentprofessionalisering?
- Hoe ontwikkelt de docent zich en wat draagt daaraan bij?
- Hoe leert het team en wat draagt daaraan bij?
- Hoe leer de school/organisatie en wat draagt daaraan bij?
Vanuit deze vraagstukken werkt het practoraat binnen verschillende projecten aan het ontwikkelen van praktijkkennis over docentprofessionalisering. Zie hieronder.
Onderzoeksprojecten

Co-co: Co-constructie van responsieve leeromgevingen
Lees meer
De docentonderzoeker in het mbo
Lees meer
De werkplaats
Lees meer
Dialoog over docentprofessionalisering
Lees meer
Docentschap in het mbo
Lees meer
Het docentschap in doorlopende leerroutes vo-mbo
Lees meer
Immersieve technologie
Lees meer
Innoverend vermogen van de mbo-docent
Lees meer
Inzicht in je eigen leren
Lees meer
Lesson Study in het mbo
Lees meer
Lesson Study 4 VET (Erasmus+)
Lees meer
Motivatie-motor
Lees meer
Onderzoek binnen de Zwolse RAP
Lees meer
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent (NRO-project)
Lees meer
Ontwikkeling van innoverend- en onderzoekend vermogen
Lees meer
Onderzoekswerkplaats Room-for-Care (ICT)
Lees meer
Professionele ontwikkeling van docenten mbo & vo in de coronacrisis
Lees meer
Professionele ontwikkeling van ervaren mbo-docenten (promotieonderzoek)
Lees meer
Sallands Leergemeenschap Verduurzaming NPO-gelden (SLV)
Lees meer